woensdag 16 april 2008

HET GOEDE DOEL

Vanuit de Tour d’Afrique organisatie wordt een aantal fietsprojecten in Afrika gesteund. Deze tocht door Afrika meefietsen is dus ook goed voor iets anders dan alleen mijn eigen plezier en prestatie. Lokale organisaties worden gesponsord met opgeknapte of nieuwe fietsen. Dat vind ik een goed initiatief.

Een aantal deelnemers steunt een eigen gekozen goed doel en lange tijd heb ik getwijfeld of ik dat ook zou doen. Ik ben niet zo voor de traditionele vormen van ontwikkelingshulp. Er zijn me in het verleden iets te veel voorbeelden geweest van hoe het niet moet. Enerzijds doe ik graag goed en ik wil best helpen; anderzijds is hulp vaak niet meer dan een druppel op een gloeiende plaat en/of ter meerdere glorie van de handel met een land dat we daarmee nog verder uitmelken. Goede initiatieven en humanitaire hulp natuurlijk uitgezonderd. Door hier in Nederland zo bewust mogelijk te besteden en te consumeren, probeer ik al handelsonredelijkheden te omzeilen.

Misschien is niet meefietsen en de daarmee uitgespaarde kosten doneren wel het beste gebaar. Maar ja, mijn eerste doel is een mooie fietsreis door Afrika te maken; ik moet de zaken niet omdraaien. Ik fiets voor mijn plezier, maar er zijn velen in Afrika voor wie een fiets noodzaak is om een beter leven te krijgen. Als ik dan toch iets zou sponsoren, dan zijn kleinschaligheid, gerelateerd aan Afrika en iets met fietsen mijn minimale eisen. Simpelweg iets geven vind ik geen goed idee. Projectmatig stimuleren wel en liefst met een aanhoudend effect.

Nadat ik de informatie van "Cycling out of Poverty" had bestudeerd en diverse commentaren gelezen, wist ik dat dit een sponsordoel naar mijn ideeën zou zijn. De stichting geeft niet zomaar fietsen weg; er staat een investering via microkredieten tegenover. Die fietsen worden dus verdiend en geven de nieuwe eigenaren een impuls en mogelijkheid zich verder te ontwikkelen of een bedrijfje te starten. Deze stichting ga ik bij terugkomst verblijden met een gift. En aan de lezers van dit artikel daarom het verzoek hier ook aan mee te doen. Bepaal zelf wat je redelijk vindt. Een bedrag per land waar ik doorheen fiets, per afgelegde kilometer, per maand, week of dag dat de tocht duurt, per spaak of versnelling aan mijn fiets; ideeën te over. Hoe klein ook, alle bijdragen op bankrekening 77.78.61.542 ten name van E.H.A. Sloots, Amsterdam zijn welkom. Vermeld svp 'CooP' als referentie.

Verder vind ik het leuk om ook persoonlijke sponsors te krijgen voor bijvoorbeeld (een stuk van) mijn vliegticket, de overbagage of reserveonderdelen. Mijn werkgever, de winkels waar ik gebruikelijk mijn reis- en fietsgerelateerde inkopen doe of wie zich maar aangesproken voelt, sponsor mee! Korting op of de waarde van gesponsorde goederen geef ik weer door aan Cycling out of Poverty.

1 opmerking:

vonkk zei

Hoi Edvard,

Mooi dat je je ingeschreven hebt. Als je nog een checklijst nodig hebt, ik het er één gemaakt die informatie van 3 verschillende tochten/deelnemers bevat. Kan handig zijn. Laat me maar even weten.

Groetjes, Kees Vonk