donderdag 6 augustus 2009

GEWOON GELUKKIG

Het is alweer weken geleden dat ik een bericht op het weblog heb geschreven. Nu de fietstocht voorbij is, lijkt het onnodig om nog verder te schrijven. Maar dat is niet het geval; de fietstocht borrelt nog heftig in mij. Dagelijks lieer ik voorvallen aan de vele mooie momenten in Afrika. Ook min of meer spontaan komen beelden en herinneringen in mij op. Met vrienden en bekenden praat ik de voorbije maanden bij. Al die invallen en dat vertellen houden de sfeer en ervaringen levend. Ik heb een erg goed gevoel overgehouden aan de lange tocht door Afrika. Het is toch heel bijzonder geweest dat ik overal op eigen kracht in een rustig tempo naar toe ben gereden. Het was iedere dag weer goed om te kunnen zeggen: ‘het is een prachtig gevoel hier met de fiets aan te komen’.

Allerlei dagelijkse dingen in Nederland zijn weer heel gewoon voor me geworden, maar soms ervaar ik zaken niet meer precies zoals vóór mijn Tour d’Afrique. Mijn toch al kritische blik lijkt versterkt te zijn geworden. Wat zou er nog meer aan veranderingen in mij plaats hebben gevonden door de langdurige afwezigheid? Ik merk dat ik nog weer gemakkelijker omga met buiten zijn. Ik laat me nog minder dan voorheen storen door bijvoorbeeld een regenbui. Voor modder en vuil was ik ook al niet echt bang, maar ik geloof dat ik me daar nu al helemaal niet meer druk om maak. Wat sterker bij me is geworden, is de blik op onze luxe levensstijl. Ik kijk scherper naar wat wij doen en waarom. Hoe kan het dat er zo non-chalant met dingen omgegaan wordt, die in veel Afrikaanse gemeenschappen niet eens bestaan. Hoe kunnen we die grote verschillen ooit overbruggen of voor elkaar begrijpelijk maken?

Ik ben niet zomaar tevreden over ‘de reis van mijn leven’. Een jaar vol voorbereidingen en zenuwen is er aan vooraf gegaan. Nu ik dat achter me heb gelaten en ook de moeilijke momenten in Afrika hun plaats heb gegeven, zijn juist de mooie herinneringen sterker aanwezig. Ik ben trots op mijn prestatie en voel me een bevoorrecht mens, dat ik dit heb kunnen doen. Ik ben gewoon gelukkig.

Geen opmerkingen: