vrijdag 15 augustus 2008

MIJN ANDERE FIETSEN

In mijn eerdere bericht over de Condor heb ik vermeld dat ik nog vijf andere fietsen heb. Soms wordt verbaasd gereageerd dat ik als kleinbehuisde Amsterdamse binnenstadbewoner zoveel fietsen heb. Vaker nog komt de vraag wat ik toch met al die fietsen moet. Twee fietsen is nog tot daar aan toe, maar zes, is dat niet een beetje vreemd? Nee dus; ik heb elk van deze fietsen met een eigen gebruiksdoel aangeschaft en er veel plezier van. De tic voor wat ongewone fietsen deel ik met mijn zus.

Koga Miyata Traveller.
Aangeschaft om naar het werk te fietsen en fietsvakanties te maken. Een degelijke en fijne ‘trekking’ fiets. Wordt sinds de aanschaf van de Condor en de Cayuca nog nauwelijks gebruikt, maar onlangs heb ik hem wel weer helemaal gemoderniseerd en opgelapt. Ondanks dat het een fijne fiets is, weet ik als ik er een stukje mee rij gelijk weer waarom ik ligfietsliefhebber ben geworden. Is deze fiets geschikt voor de Tour d’Afrique? Jazeker, want beresterk. Maar ik moet dan voor lief nemen dat er totaal geen vering op zit; een gemis aan comfort dat ik met de Condor wel heb.

Batavus Cayuca.
Aluminium stadsfiets; licht en praktisch. Gebruik ik dagelijks om naar Amsterdam Centraal te fietsen en verder bijna alle ritten in de stad maak ik met deze fiets. Is deze fiets geschikt voor de TdA? Nee, het aluminium frame lijkt degelijk maar vertrouw ik niet op de ongeplaveide trajecten. Enne .. ook in ddeze fiets zit geen greintje vering.

Challenge Mistral.
Mijn ‘kleine’ ligfiets, welke ik gebruik om in Utrecht van en naar het werk te fietsen. Een kort traject weliswaar, maar toch liever per ligfiets. Daar waar de Condor een echte reisfiets is voor slechte wegen en veel bagage kan vervoeren, is dit een ligfiets voor dagtochten over de betere wegen en in de stad. Met de Mistral rijd ik sneller dan met de Condor. Bouwer Challenge is innovatief en komt met fraaie oplossingen voor hun uitgebreide scala aan modellen. Ik rijd met deze fiets ook als training en zou er best de Tour d’Afrique mee willen rijden. Maar nee, de kleine wielen en beperkte voorvering zijn ongeschikt voor echt slechte wegen; ik kom onherroepelijk vast te zitten in het Nubische zand en de Oost Afrikaanse modder.

Brompton.
Mijn heerlijke vouwfiets waar ik voor aanschaf altijd tegenaan keek als een fiets die net een ongeluk had meegemaakt. Tot ik er zelf op ging rijden en me realiseerde dat het een geweldige uitvinding was. In die periode reed ik nog wel eens auto en nam de Brompton vaak mee om ter plaatse nog een stukje te toeren. Deze fiets gebruik ik nu in aansluiting op het OV. Reuze snel en klein te vouwen en daarom handig tussen de treinbanken te plaatsen. Geschikt voor de TdA? Nee, bij de eerste de beste ongeplaveide helling zou ik hem uit model trekken. Ook van deze fiets komen de kleine wielen niet door het zand, de modder of de Noord Keniase steenwoestijn.

Pedersen.
Mijn op één na nieuwste fiets. Dat zou je aan het model niet zeggen, want dat is al meer dan 110 jaar oud. Ooit ontworpen door een bevlogen Deense smid. Hij fabriceerde een fraai frame dat is samengesteld uit een aantal ragdunne buizen. Een lichte comfortabele constructie. Wekt zeker zoveel verbazing als de ligfietsen en gebruik ik af en toe om een ontspannen tochtje op te maken. Het is een beetje een showfiets. Geschikt voor de TdA? Ik zou er een heel eind mee komen, maar je fietst erg rechtop en dat is bij tegenwind niet fijn.

Geen opmerkingen: