donderdag 18 september 2008

DIKKE PECH

Mijn Condor heeft een mooie nieuwe verende voorvork. De vorige heeft het vele duizenden kilometers uitgehouden en dat was maar een simpel en goedkoop ding vergeleken met welke er nu gemonteerd is. Die moet het dus veel langer uit gaan houden, maar dan moet hij wel om de zoveel tijd onderhouden worden. Bij het terugplaatsen van de vork constateerde de fietsenmaker een versleten lager in het voorwiel. Vreemd dacht ik, helemaal niets van gemerkt gedurende de voorbije maanden, terwijl er nu ineens duidelijk sprake is van een wiebelend wiel. Die man zal het toch wel weten, want hij is niet voor niets fietsenmaker. Thuisgekomen heb ik de as uit elkaar gehaald, de kogeltjes en conussen bekeken en bevoeld maar ik kon eigenlijk niets verkeerds ontdekken. Bij de ligfietswinkel dezelfde controle laten doen en daar worden inderdaad minimale onregelmatigheden gevonden; er moet dus een nieuw voorwiel komen. Dat kan wel een weekje duren. Dikke pech zo aan de vooravond van een geplande kleine fietsvakantie.

Vanochtend nog in het donker vertrek ik vol energie met de Mistral naar het werk. Langs het kanaal even voorbij Diemen breekt de derailleurkabel. Een reparatie in de ochtendkou in het gras naast het fietspad zie ik niet zo zitten, maar op het kleinste tandwiel vóór lukt het me nog wel om een geschikte kruissnelheid aan te houden. Zo kan ik Utrecht wel bereiken maar de brug, de kruisingen en bochtjes in de stad gaan zeker problemen opleveren. Met een ligfiets kun je nou eenmaal niet wegrijden in de negende versnelling. Op zo'n moment is het prettig dat je even verderop nog af kunt slaan naar Amsterdam Zuidoost en een vriendje uit zijn bed mag bellen. Mijn fiets heb ik bij hem in de tuin gestald om deze later te repareren. Na een snelle douche en met een gastvrije kop thee in mijn maag ga ik richting treinstation. Dikke pech omdat ik eigenlijk een zonnige fietstocht voor de boeg had.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Edvard,
kwam ik jou laatst niet tegen langs de amstel? Blauwe condor met goedkope brakke wielen. Als je nieuwe wielen koopt zorg voor het volgende: Koop wielen met industrielagers, die gaan echt langer mee, kan minder troep inkomen etc. Koop vooral wielen met 36 spaken (niet zoals mijn 22 spaaks wielen, daar kun je de slagen nooit meer uitkrijgen) en koop sterke velgen, slagen in je wielen zijn klote.

Je lagers zelf uit elkaar halen: jij durft, moet je ze daarna weer goed afstellen. De rest van je fiets vervangen is echt makkelijker dan je lagers in en uit elkaar halen.

Gister ziek, maar fietsen ging om de een of andere rede heerlijk, lekker met +- 33km per uur uit haarlem komen knallen.

Anoniem zei

Hoi Vasco,
Dank voor je reactie. Ik vind het leuk dat je mijn weblog leest. Ik sleutel indien nodig en als ik tijd heb graag zelf aan mijn fiets. Verder doet Gerhard heel veel voor me. Hij is nu op zoek naar een supersterk kwaliteitsvoorwiel, dat eigenlijk gelijk moet zijn aan het achterwiel. In verband met de montage van de Rohloff-naaf heeft dat laatste 32 spaken. Dan kan ik ook met één reservevelg volstaan om mee te nemen naar Afrika. Helaas wel twee maten spaken meenemen, maar ja, dat heeft een derailleurwiel ook.
Groet,
Edvard