maandag 20 oktober 2008

WINDJE TEGEN, WINDJE MEE

Vanochtend goed uitgeslapen opgestaan na gisteren een bescheiden wedstrijdje te hebben gelopen door de stad. Met enkele collega’s hebben we 7,5 km van het Amsterdam Marathon traject gelopen.

Sinds enkele weken is het ‘s ochtends als ik per fiets naar Utrecht vertrek nog donker. Inmiddels duurt dat tot bijna halverwege en juist dat eerste stuk van de route langs het Amsterdam-Rijnkanaal is niet verlicht. Dit ‘eenzame’ deel (want geen treinen of auto's meer langszij) is dus ook nog eens het donkerste deel geworden. Gecombineerd met harde wind en vallend blad is dat inspannend rijden. Ik moet eigenlijk een verlichte route volgen, maar die is minder snel. Vanochtend waren mijn benen duidelijk nog niet hersteld van het hardlopen en heb ik ze vanwege onvoldoende eten en de tegenwind vóór Utrecht al leeg getrapt.

Als met ingang van de wintertijd de terugrit helemaal in het donker gaat vallen, is dat ook geen fijne oefening meer. Vanmiddag de wind in de rug gehad, dus voor het grootste deel was dat gemakkelijk trappen. Toch had ik ook nu nog duidelijk last van de voorafgaande prestaties. Bij Driemond was de vaart eruit en het laatste donkere stuk fietste ik in een slakkengangetje. Ik zal in Afrika alles moeten eten wat ik tegenkom en mijn energieverbruik goed verdelen om de lange dagafstanden te kunnen volbrengen.

Geen opmerkingen: