maandag 24 november 2008

BEELDEN UIT DE RUIMTE

Het is erg leuk me voor te bereiden op mijn aanstaande fietsavontuur. Dat kan tegenwoordig veel uitgebreider dan vroeger. Toen waren er verhalen en ervaringen van voorgangers, boeken, landkaarten en later foto's en films. Daarna kregen we TV-documentaires. Nu er internet is, ben ik veel dank verschuldigd aan eerdere deelnemers, die hun ervaringen publiceerden in nieuwsbrieven en op weblogs. Met hun woorden kan ik me voorbereiden op nieuwe gebieden en hun bewoners en herbeleven waar ik eerder al geweest ben.

Sinds met internet de wereld ook vanuit de ruimte te bekijken is, krijgt de voorbereiding nog een extra dimensie. Ik heb de te volgen route ruwweg ingetekend bij Google Maps. Deze is nu nog verre van correct. Tijdens het maken van de routekaart krijg ik al details in beeld waar ik straks langs fiets. Zo is het bijvoorbeeld spannend om de zandwegen in de Soedanese woestijn te zien, plattegronden van steden in Ethiopiƫ en de routes door het 'groene' deel van Afrika. Sommige landschappen doorkruis ik niet voor de eerste keer. Het is geweldig die gebieden ook met beelden bijna voelbaar te kunnen maken.

Je kunt met een klik op de 'rode-kaart-met-groene-lijn' zien waar ik straks zal fietsen. De rustdagen zijn met bijbehorende data ook opgenomen. Te zijner tijd wordt de kaart nog gecorrigeerd en verfijnd.

Geen opmerkingen: