zondag 18 januari 2009

ASWAN

Het programma verloopt met gezwinde soepelheid. Veel te snel zijn we vanochtend alweer in Aswan aangekomen. Met veel te snel bedoel ik niet dat de fietssnelheid omlaag moet; die is voor hier wel in orde. Het fietsen gaat goed en is echt geweldig nu we in het Nijldal zijn aangekomen. Het is met al zijn levendigheid zoveel interessanter dan de woestijn. Nee, dit is alweer de laatste dag in Egypte en dat terwijl we pas drie dagen door het meer bewoonde deel daarvan gefietst hebben.

Het is goed weer in Aswan te zijn; dit blijft mijn favoriete plek in Egypte. De sfeer is zoveel relaxter en de Nijl oogt vriendelijker dan waar anders. Zojuist lekker op een terras aan de Nijl geluncht. De weg hierheen raakte slechts enkele keren direct aan de rivier; meestal ligt er een brede strook akkers en palmbomen tussen en is de rivier niet in beeld. Van Luxor vertrokken we gisteren vroeg en om de haverklap waren er dorpjes of stadjes. Lekkere kruidige koffie hebben we gedronken langs de weg in plaatselijke cafétjes. We kwamen tot Idfu. Na aankomst daar heb ik eerst de Horus-tempel bezocht. De toeristenketel is verhevigd, maar aan het eind van de middag was er gelukkig mooi licht en weinig drukte.

De trucks hebben ons gisteravond verlaten. Die rijden nu vooruit om straks op tijd in Wadi Halfa aan te komen. Vorig jaar leverde hun te late aankomst een dag vertraging op en dat willen we dit keer voorkomen. Het betekent wel dat we nu alleen met de meest noodzakelijke spullen (tent, slaapzak en wat kleding) onderweg zijn. Het ontbijt vanochtend werd verzorgd door een lokale falaffelaar. Heel geslaagd!! Over het eten trouwens niets te klagen. Het is voldoende, het smaakt prima en ik val nog geen grammetje af. Ik hoef zelfs niet het dagelijks rantsoen energierepen volledig te consumeren. Water en energiedrank is er ook voldoende.

De groep is een mengeling rijders van allerlei leeftijden en uit verschillende landen. De Canadezen voeren wel de lijst aan in aantal, maar dat is nergens van invloed op. Bijna alle namen van de deelnemers ken ik al en de meesten heb ik kort gesproken. Grondiger kennismaken gaat ongetwijfeld met een flink aantal nog gebeuren. Fietsen doe ik dan eens met de een en dan weer met de ander. Ik rijd ook wel eens alleen.


Morgen hoeven we niet supervroeg op. We vertrekken dan in konvooi voor een korte rit via de Nieuwe Dam naar de veerboot. Als het goed is, komen we overmorgen in de loop van de ochtend in Wadi Halfa aan. Daar verblijven we een nacht, alvorens aan de Nubische woestijn te beginnen. Ik zie daar erg naar uit.

Voorlopig zou er geen internet beschikbaar zijn onderweg (volgens de organisatie) maar wellicht is er over een paar dagen in Dongola toch een onverwachte gelegenheid. Ik ga nu door naar het kamp en de tent opzetten. Tot een volgend bericht maar weer.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Beste Edvard,
Rust op de boot maar eens lekker uit. In Soedan zal je flink aan de bak moeten!! Ik kijk er naar uit hoe het bevalt met de condor.
Een ex-deelnemer.

Anoniem zei

Hoi Edvard,

Leuk hoor, jouw verslag! Ik kijk elke ochtend op mijn werk even of je weer een nieuw verhaal hebt geplaatst. Zo te lezen vermaak je je prima. Ik zou ook wel weer naar Afrika willen, als ik dit zo lees. Ben erg benieuwd naar je ervaringen in Oost- en Zuidelijk Afrika, maar zal daar nog even op moeten wachten.
Mijn vakantie nadert echter ook al met rasse schreden. Half april vertrekken we met een groot deel van de SNP-Cappadocië groep onder leiding van Rita naar Nepal, de Manaslu trekking. Ik heb er veel zin in.

Ik wens je veel plezier met het vervolg van je reis!

Hartelijke groet,
Marjolein (SNP-Cappadocië mei 2008)